Dealen met de Green Deal

De Duurzaamheidsboard

De opkomst van de Duurzaamheidsboard

In onze economie is een grote impact-beweging op gang aan het komen, aangejaagd door de Europese Green Deal. Dat zie je onder andere al in de praktijk bij contract-uitvragen en dashboards. Maar ook de accountants zijn zich warm aan het lopen en zullen bedrijven dit jaar al gaan ‘lastig vallen’  met vragen over duurzaamheidsdoelen, duurzaamheidsrapportages en duurzame materialiteiten. Volgend jaar zijn de eerste grote bedrijven verplicht om volgende Green Deal standaarden te gaan rapporteren over hun duurzame ambities.

De duurzaamheidsethiek en emissiebegrenzing in bedrijven neemt momenteel sneller vaste vormen aan dan in de politiek of in de brede samenleving. Zo heeft een toenemend aantal bedrijven een Duurzaamheidsboard, die op een geheel vernieuwde wijze de CSRD en ESRS standaarden operationaliseert in  bedrijven. Met andere, groene KPI’s en veel draagvlak bij het milieubewuste personeel. Met één (bedrijfs)missie die tegenwoordig ook gaat over de maatschappelijke relevantie van het bedrijf. Dat noemt men ook wel een multimissie. Dat geeft richting én motivatie.

De Duurzaamheidsboard krijgt beter ‘vaste grond onder de voeten’ in organisaties dan de traditionele MVO-manager of CSR-officer. De Duurzaamheidsboard kiest (vaak aan de hand van de Sustainable Development Goals) een aantal dimensies binnen het brede spectrum van duurzaamheid, die worden uitgewerkt in duurzame doelen en activiteiten. Steeds meer gaan deze impact-thema’s onderdeel uitmaken van de strategie van een bedrijf en staat daarmee ook op de agenda van de directie. Valkuil is om dit duurzaamheidspakket als ESG-issue in de portefeuille van de CFO te laten landen. Daarmee komt snel teveel de nadruk te liggen op risico’s, rapportage en verplichtingen. Terwijl duurzaamheid juist en nieuwe bron kan zijn van innovaties, commercieel onderscheidend vermogen én verbinding en motivatie binnen de hele organisatie.

Een effectieve Duurzaamheidsboard is multi-disciplinair én bottom-up samengesteld. Hier vind je meer informatie over het opzetten van een Duurzaamheidsboard.

De Green Deal en de mkb-ondernemer

Voor het MKB gelden deze Green Deal regels (nu nog) in veel mindere mate. Een Duurzaamheidsboard is voor bedrijven met minder dan 100 medewerkers niet echt nodig. Toch zullen CO2-reductieplannen en circulariteitsmaatregelen niet aan het MKB voorbijgaan. En duurzaamheid biedt ook ondernemerskansen:  

  1. Beschouw duurzaamheid als een systeemverandering, vergelijkbaar met wat internet was rond de eeuwwisseling. Het is een nieuw fundament voor een andere bedrijfsvoering, die héél veel nieuwe businesskansen biedt.
  2. Wacht niet af, maar handel proactief, bijvoorbeeld in rapportages over je duurzaamheidsprestaties en -risico’s; het geeft je een voorsprong in de markt.
  3. Check eerst je innerlijke drive; waarom wil je iets met duurzaamheid, wat zijn je diepste drijfveren als ondernemer? En wat is de impact daarvan op je missie, op je organisatie – en dus op je personeel?
  4. Ontwijk de overheid niet, maar zoek haar op. Constructieve samenwerking tussen lokale overheden en bedrijven wordt de sleutel voor duurzaamheidssucces. 

Kennis is een belangrijke voorwaarde voor het kiezen van de juiste en passende duurzame richting(en). Dat is namelijk voor elke organisatie anders. Hieronder worden een paar bedrijfskundig relevante ontwikkelingen vanuit de Green Deal kort besproken.

SDG

Een afkorting die internationaal erg veel betekenis heeft gekregen, als concretisering van de klimaatambities is SDG: Sustainable Development Goal. In het Nederlands: Duurzame Ontwikkelingsdoelstelling. Het zijn 17 SDG’s, richtingen van aanpak, verspreid over de verschillende dimensies van wat bij kan dragen aan een betere wereld.  Deze indeling wordt steeds vaker gehanteerd als kapstok en als je een beetje wilt kunnen meepraten over duurzaamheid, dan moet je dit toch wel in je kennis-bagage hebben. Deze doelstellingen zijn overigens nog uitgewerkt in 167 subdoelen, die de doelen verder helpen concretiseren. De doelen worden landelijk periodiek gemeten door het CBS.  SDG NL is nationaal coördinator voor de implementatie van deze doelen, namens de regering. Gebruikelijk is dat bedrijven die in duurzaamheid strategie willen bepalen, een aantal passende SDG’s als kapstok kiezen en daarmee hun diverse disciplines zoals HR, Finance en Marketing voeden.

Accounting en ESG

Een belangrijk en soms wat onderbelicht element van de Green Deal is de accounting: het eerlijk en onpartijdig meten, verwerken en communiceren van informatie over de duurzame intenties van ondernemingen en wat daarvan terechtkomt. Accounting is bijna synoniem met financiële rapportage, maar we zien dat auditing van duurzaamheidsprestaties steeds meer tractie krijgt, op aangeven van de koplopers, regelgeving vanuit Europa, beleggers, banken en investeerders en natuurlijk de nieuwe Nederlandse wetgeving. De toekomstige impact van verplichte verslaggeving en controle op het gebied van klimaatverandering zal in onze ogen niet alleen een sleutel zijn voor het ‘schalen’ van duurzaamheid, maar zal ook de grote greenwashers ontmaskeren. De vertaalslag hiervan zal voor iedere mkb-ondernemer in Nederland anders zijn, maar zeker voelbaar worden. De ondernemers met een groen hart zijn de voorlopers en creëren daarmee ook ongemerkt nu al een voorsprong in hun markt. Behulpzaam bij de accounting zijn de ESG-criteria: Environmental, Social and Governance. ESG is dé internationale standaard voor het meten van milieu-, sociale en bestuursactiviteiten van een bedrijf die gevolgen kunnen hebben voor de samenleving of het milieu. Zij zijn een instrument voor de financials, zoals accountants voor een meetbare verantwoorde investering, óók voor de buitenwereld.

Ook met de Green Deal, SDG’s en ESG aan de slag? Onze Multimissie® methode kan daarbij behulpzaam zijn.