Dealen met de Green Deal

Social Impact; de ‘rising star’ binnen duurzaamheid

‘De S van ESG zal net zo belangrijk worden als de E van milieu.’

Volgens accountantskantoren gaat de ‘S’ binnen de ESG-standaard (environmental, social en governance), een steeds prominentere plaats innemen bij de duurzaamheidsplannen en – rapportages van bedrijven. Tot nu toe stonden vooral duurzame energie en CO2-uitstoot in de schijnwerpers. Maar binnen de Green Deal (en binnen de SDG’s) hebben juist de sociale waarden een belangrijke positie gekregen.

Volgens de CSRD en ESRS-standaarden worden hierbij vier componenten onderscheiden:

  1. Eigen werknemers
  2. Arbeiders in de waardeketen
  3. Invloed op gemeenschappen
  4. Klanten en eindgebruiker

Ook komen hierbij steeds meer bekende sociaal maatschappelijke issues aan de orde zoals inclusiviteit, gendergelijkheid, arbeidsomstandigheden en participatie.

Deze onderwerpen worden vervolgens binnen de ESRS-standaarden uitgewerkt in een groot arsenaal aan datapunten, die deels aansluiten bij de huidige HR-managementinformatiesystemen, maar voor een deel nog niet worden geregistreerd.

‘Binnen ESG heeft de ‘E’ de afgelopen jaren veel aandacht gekregen van organisaties en hun stakeholders. Terecht, maar het wordt tijd dat de ‘S’ net zo hoog op de agenda komt.  Stakeholders, zoals investeerders, klanten en medewerkers verwachten steeds meer van bedrijven op sociaal gebied. Maar ook rapportagevereisten zoals de CSRD, de EU-taxonomie en meer specifiek de aankomende Corporate Sustainability Due Diligence Directive (CSDDD) stimuleren dit. Schending door werkgevers van sociale rechten, zoals mensenrechten, trekt vaak het nieuws en leidt tot grote publieke verontwaardiging. Denk aan onveilige en ongezonde arbeidsomstandigheden, dwang- en kinderarbeid, bedreigingen aan het adres van klokkenluiders en seksuele intimidatie van werknemers. Dit zal hoger op de agenda moeten komen van ondernemingen.’ Volgens een partner bij PWC.

Binnen de sociale kant kun je verder onderscheid maken naar de zogeheten harde HR, zoals ziekteverzuim, protocollen, kwaliteitsmetingen en managementinformatie. Maar juist de zachte kant van HR vormt de uitdaging in CSRD-verband. Omdat deze activiteiten, zoals motivatie, cultuur en leiderschap vaak moeilijker in actieplannen te vatten is. Terwijl het de prestaties van werknemers wel enorm kan beïnvloeden. Zo levert betekenisvol werk geïnspireerde medewerkers op, die productiever, slimmer werken, terwijl ze minder ziek zijn.  Als mensen hun werk betekenisvol vinden, bevlogen of zelfs geïnspireerd aan het werk zijn, leveren zij vaak prestaties die verder gaan dan hun rol. Pakken ze bijvoorbeeld extra taken op, komen ze met verbetervoorstellen en nemen ze ongevraagd het initiatief. Dat alles vertaalt zich door in productiviteit, klanttevredenheid, een goede sfeer en minder interne conflicten.